Κοινωνία – Περιβαλλοντικές Αξίες και Βιώσιμη Ανάπτυξη

Εξάμηνο
Α'
Μάθημα
Υποχρεωτικό
Πιστωτικές μονάδες ECTS
4
Περιγραφή

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Επιστημονικής Περιοχής

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

ΟΧΙ

ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:

ΕΛΛΗΝΙΚΑ

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

  • Σκοπός του μαθήματος είναι η παροχή θεωρητικού υπόβαθρου για την ευαισθητοποίηση των φοιτητών σε περιβαλλοντικά ζητήματα στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης, με την κατανόηση και την κατάταξη των αξιών του περιβάλλοντος. Με το πέρας του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να κατανοήσουν  πως οι βασικές παγκόσμιες προκλήσεις, όπως η αύξηση του πληθυσμού και η κατανάλωση, συμβάλλουν στην εντατικοποίηση των προσπαθειών που πρέπει να αναληφθούν για την ανάπτυξη και προώθηση θεωριών, μεθόδων και πρακτικών που προωθούν την αειφορία στην κοινωνία μας. Επίσης οι φοιτητές θα μπορούν να αναγνωρίζουν τις σχέσεις  μεταξύ των παρατηρούμενων φαινομένων, των αρχών και των πολιτικών για την ενσωμάτων των αρχών της αρειφορίας στην τεχνολογία, την εκπαίδευση και την πολιτική. Τέλος, θα αναλυθούν οι διεπιστημονικές προσεγγίσεις για την αειφορία.
  • Ανάλυση των περιβαλλοντικών αξιών και της περιβαλλοντικής ηθικής και ο ρόλος τους στην επίτευξη της αειφορίας. Ανάλυση του τρόπου που οι ηθικές θεωρίες μπορούν να βοηθήσουν στην αναγνώριση και κατανόηση διαφορετικών διαστάσεων κοινωνικής βιωσιμότητας.
  • Βασικοί στόχοι του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές τα κοινωνικά αίτια και τις κοινωνικές προεκτάσεις της παγκόσμιας περιβαλλοντικής κρίσης, να γνωρίσουν τα βασικά πεδία της σύγχρονης κοινωνιολογικής έρευνας για το περιβάλλον και της κατανόησης των κινήτρων που οδηγούν τους πολίτες να επιθυμούν την προστασία του περιβάλλοντος.
  • Ειδικότερα οι φοιτητές που ολοκληρώνουν με επιτυχία τις εξετάσεις του μαθήματος θα μπορούν να:
  • Κατανοούν τον τρόπο που οι επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας στο περιβάλλον θέτουν υπό αμφισβήτηση την αειφορία.
  • Αναλύουν μια σειρά από περιβαλλοντικών θεωριών σχετικά με την αειφόρο ανάπτυξη με έμφαση στην ιδιότητα του πολίτη, τις αξίες και τις ηθικές διαστάσεις,
  • Κατανοήσουν το πώς η ηθική δεοντολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αειφόρο ανάπτυξη, εστιάζοντας στις δεοντολογικές προκλήσεις και τα προβλήματα που μπορεί να εντοπιστούν σε διαφορετικά κοινωνικά πλαίσια.
  • Αναλύουν με κριτικό τρόπο πώς οι περιβαλλοντικές αξίες σχετίζονται με την βιωσιμότητα.
  • Προσδιορίζουν πώς ερωτήματα σχετικά με τις αξίες (με έμφαση στις περιβαλλοντικές αξίες), την ηθική και τις ανθρώπινες σχέσεις, σε άλλους και σε διαφορετικά ενδιαιτήματα, συμβάλλουν στις ερμηνείες της κοινωνικής βιωσιμότητας.
  • Αναλύουν και να συζητούν διαφορετικές προσεγγίσεις σε σχετικές δεοντολογικές θεωρίες και εφαρμογή τους σε θέματα κοινωνικής και περιβαλλοντικής βιωσιμότητας, όπου σχέσεις μπορούν να περιγράφουν από την άποψη της δικαιοσύνης, της ισότητας και της διαφοροποίησης.
  • Ανάπτυξη μιας αφηγηματικής δεοντολογικής στρατηγικής σχετικά με ένα επιλεγμένο περιβαλλοντικό πρόβλημα που στοχεύει στην εκπαίδευση και την αειφόρο ανάπτυξη σε σχέση με τις οικονομικές, κοινωνικές και/ή περιβαλλοντικές προοπτικές.
  • Δημιουργούν ένα σχέδιο για τον τρόπο αντιμετώπισης περιβαλλοντικών προβλημάτων αναφορικά με αφηγήσεις, ιστορίες ή μύθους.
  • Ευαισθητοποιηθούν σε σχέση με τα σύγχρονα περιβαλλοντικά ζητήματα.

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα διερευνά βασικές δεοντολογικές έννοιες και προοπτικές χρήσιμες στην εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη, με ιδιαίτερη έμφαση στα θέματα κοινωνικής βιωσιμότητας. Το μάθημα εξετάζει το ρόλο και την ευθύνη της κοινωνίας, προβάλλοντας δεοντολογικές προοπτικές και προκλήσεις που σχετίζονται με την αειφορία. Διαπραγματεύεται, επίσης, το ρόλο και την ευθύνη της εκπαίδευσης στην παροχή μιας κριτικής ανάλυσης για το πώς οι κανόνες και οι αξίες εκφράζονται σε σχέση με τις διαστάσεις της κοινωνικής βιωσιμότητας.

Το μάθημα καλύπτει τα ακόλουθα θέματα:

  • Πώς οι περιβαλλοντικές αξίες και οι ηθικές διαστάσεις μπορούν να ερμηνευθούν και να αναλυθούν σε σχέση με τις θεωρίες της εκπαίδευσης.
  • Πώς η κατανόηση του περιβαλλοντικού συστήματος αξιών μπορεί να βοηθήσει στην αναγνώριση και κατανόηση διαφορετικών διαστάσεων της κοινωνικής βιωσιμότητας.
  • Κρίσιμες μελέτες για διαφορετικές έννοιες της κοινωνικής βιωσιμότητας.
  • Σχεδιασμός μαθησιακών εργαλείων με στόχο μια κριτική και εποικοδομητική ολιστική ανάλυση της κοινωνικής, οικονομικής και περιβαλλοντικής βιωσιμότητας.
  • Πώς οι περιβαλλοντικές αξίες μπορούν να ερμηνευθούν και να αναλυθούν στο πλαίσιο της εκπαίδευσης.

Διδακτικές ενότητες:

  1. Η έννοια της αειφορίας και ο ρόλος της κοινωνίας στην επίτευξη των στόχων της.
  2. Σύστημα περιβαλλοντικών αξιών  
  3. Οικονομία, περιβάλλον και βιώσιμη συμπεριφορά
  4. Τα Οικονομικά της Ευημερίας και το Περιβάλλον
  5. Η οικονομία: αποδοτική από πλευράς πόρων, πράσινη και κυκλική
  6. Περιβαλλοντική ευθύνη επιχειρήσεων
  7. Κοινωνική Ψυχολογία
  8. Κίνητρα περιβαλλοντικής συνείδησης πολιτών - Περιβαλλοντικό ενδιαφέρον και συμπεριφορά
  9. Συμμετοχή των πολιτών στην διαχείριση και προστασία του περιβάλλοντος

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

Στην τάξη

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

  • Εξειδικευμένο Λογισμικό ανάλυσης στατιστικών δεδομένων
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Δραστηριότητα

Διαλέξεις

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 52

Ασκήσεις Πράξης που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 13

Ομαδική Εργασία σε μελέτη περίπτωσης

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 33

Παρουσία Εργασίας

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 2

Σύνολο Μαθήματος: 100

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Ι. Παρουσίαση Εργασίας (100%)

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :

  • Γ. Χάλκος (2012), Οικονομία & περιβάλλον Μέθοδοι αποτίμησης και διαχείρισης. Εκδόσεις Liberal Books.
  • Tom Tietenberg (1996), Οικονομική του Περιβάλλοντος και των Φυσικών Πόρων, Τέταρτη Έκδοση, Τόμοι Α & Β, Εκδόσεις, Gutenberg.

-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  • Gkargkavouzi A, Paraskevopoulos P, Matsiori S. (2017). Connectedness to nature and environmental identity scales reveal strong environmental 2 conscious in Greek teachers in contrast to their level of environmental knowledge. Natural Sciences Education doi:10.4195/nse2017.05.0011.
  • Gkargkavouzi A, Paraskevopoulos S, Matsiori S (2018). Assessing the structure and correlations of connectedness to nature, environmental concerns and environmental behavior in a Greek context. Current Psychology, 1-18.
  • Halkos G., Matsiori S., (2018). Public preferences regarding management and economic value of coastal zone. Sustainable Development, DOI:10.1002/sd.1740.
  • Gkargkavouzi Α., Halkos G., Matsiori S., (2018). Assessing values, attitudes and threats towards marine biodiversity in a Greek coastal port city and their interrelationships. Ocean and Coastal Management https://doi.org/10.1016/j.ocecoaman.2018.09.008.
  • Gkargkavouzi Α., Halkos G., Matsiori S., (2018). A multi-dimensional measure of environmental behavior: Exploring the predictive power of connectedness to nature, ecological worldview and environmental concern. Social Indicators Research. https://doi.org/10.1007/s11205- 018-1999-8.
  • Halkos G., Matsiori S., Dritsas S. (20019). Stakeholder engagement for sustainable development and their suggestions for environmental policy: The case of Mediterranean monk seal, Sustainable Development https://doi.org/10.1002/sd.1920.
  • Gkargkavouzi Α., Halkos G., Matsiori S., (2019).Environmental behavior in a private-sphere context: Integrating theories of planned behavior and value belief norm, self-identity and habit. Resources, Conservation & Recycling.
  • Gkargkavouzi Α., Halkos G., Matsiori S., (2019). How do motives and knowledge relate to intention to perform environmental behavior? Assessing the mediating role of constraints. Ecological Economics, https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2019.106394.