Περιβαλλοντική αγωγή και εκπαίδευση στο πλαίσιο της αειφόρου ανάπτυξης

Εξάμηνο
Β'
Μάθημα
Υποχρεωτικό
Πιστωτικές μονάδες ECTS
4
Περιγραφή

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ειδίκευσης γενικών γνώσεων

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

Όχι

ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:

Ελληνική

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Η ΠΑ/ΕΑΑ θέτει την αειφορία στο επίκεντρο της εκπαίδευσης, καθιστώντας την έναν από τους βασικούς εκπαιδευτικούς στόχους, και αναδεικνύοντάς την ως έννοια-κλειδί για τον επαναπροσανατολισμό της ίδιας της εκπαίδευσης και γενικότερα της μάθησης. Πιο συγκεκριμένα, η ΠΑ/ΕΑΑ επιδιώκει τη διαμόρφωση του αειφόρου σχολείου, το οποίο θα λειτουργήσει ως φορέας αλλαγών στην εκπαίδευση και την κοινωνία. Μέσα από τη διδασκαλία και τη μάθηση, τη δομή, την οργάνωση, την πολιτική και τις καθημερινές πρακτικές, το αειφόρο σχολείο θα καταστήσει τους μαθητές/τριες ικανούς να διαμορφώνουν συνθήκες αειφορίας και να υιοθετούν αειφόρους τρόπους ζωής. Παράλληλα, το ίδιο το σχολείο θα αποτελεί ένα μοντέλο-οργανισμό που προωθεί την αειφορία και την εφαρμόζει στη σχολική ζωή.

Στόχοι:

  • Να προσεγγίζουν τα περιβαλλοντικά προβλήματα όχι μόνο ως φυσικά φαινόμενα, υποκείμενα σε αντικειμενικές επιστημονικές διαγνώσεις και λύσεις αλλά και ως κοινωνικά, πολιτικά και πολιτισμικά ζητήματα που απασχολούν τις σύγχρονες κοινωνίες.
  • Να συνειδητοποιήσουν τους κοινωνικούς, οικονομικούς, πολιτικούς, πολιτιστικούς και ηθικούς παράγοντες που ενυπάρχουν και διαπλέκονται στα διάφορα περιβαλλοντικά ζητήματα και στα μοντέλα ανάπτυξης και να αναζητούν μέσα από τη γνώση του παρελθόντος και του παρόντος δημοκρατικές επιλογές και λύσεις.
  • Να αντιλαμβάνονται τα ζητήματα του περιβάλλοντος και της αειφορίας ως πεδία σύγκρουσης απόψεων και συμφερόντων σε τοπικό και διεθνές επίπεδο.
  •  Να ανακαλύπτουν τη γνώση μέσω της αλληλεπίδρασης με τις πηγές πληροφόρησης, τους εκπαιδευτικούς καθώς και μέσω της δημιουργίας κοινοτήτων μάθησης.

Γενικές Ικανότητες

Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών 
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία 
  • Ομαδική εργασία

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Η σημαντικά σχέση αειφόρου ανάπτυξης και εκπαίδευσης
  • Από την Περιβαλλοντική εκπαίδευση στην εκπαίδευση για την αειφορία
  • Αειφόρο σχολείο. Κριτικές θεωρίες και αποτίμηση
  • Δημιουργία στάσεων και συμπεριφορών σε σχέση με περιβαλλοντικά ζητήματα
  • Περιβαλλοντική εκπαίδευση: η Ελληνική εμπειρία
  • Ερευνητική ατζέντα της εκπαίδευσης για την αειφορία. Νέα πεδία και προοπτικές
  • Παρουσίαση καλών πρακτικών στην εκπαίδευση για την αειφορία/ΠΑ
  • Η έρευνα για την ΠΑ στο σχολείο
  • Η Εφαρμογή της Αξιολόγησης στην Τυπική, μη Τυπική και Άτυπη Εκπαίδευση
  • Βασικές Αρχές Προγραμμάτων ΠΑ/ΕΑΑ - Προετοιμασία Προγράμματος ΠΑ/ΕΑΑ
  • Θεματικοί Άξονες Προγραμμάτων ΠΑ/ΕΑΑ
  • Ενδεικτικό Μεθοδολογικό Πλαίσιο Ανάπτυξης Προγράμματος

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

Πρόσωπο με πρόσωπο διδασκαλία, συζήτηση, εξ αποστάσεως διδασκαλία

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

Παρουσιάσεις με μορφή PowerPoint, Χρήση του e-class και του διαδικτύου για μελέτη επιπλέον εκπαιδευτικού υλικού, Ηλεκτρονική επικοινωνία με τους φοιτητές.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Δραστηριότητα

Διαλέξεις

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 39

Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 23

Εκπόνηση μελέτης (project) ή Συγγραφή εργασίας

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 35

Εκπαιδευτικές επισκέψεις 

Εξετάσεις

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 3

Σύνολο Μαθήματος

100

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γραπτή εργασία & Συμπερασματική αξιολόγηση στο τέλος του εξαμήνου με  ερωτήσεις σύντομης απάντησης ή/και πολλαπλής επιλογής.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Παρασκευόπουλος, Σ., & Κορφιάτης, Κ., (2003), Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Θεωρίες και μέθοδοι, Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Χριστοδουλίδη.
  • Παρασκευόπουλος, Στ., (2010), Περιβαλλοντικός εγγραμματισμός. Τυπική και άτυπη Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Δίσιγμα.
  • Φλογαΐτη, Ευ., (2006), Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα.
  • Φλογαΐτη, Ε., Λιαράκου, Γ. (επιμ.), (2008), Η Έρευνα στην Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη. Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα.