Παιδαγωγικές προσεγγίσεις και εκπαίδευση για την αειφορία

Εξάμηνο
Β'
Μάθημα
Υποχρεωτικό
Πιστωτικές μονάδες ECTS
4
Περιγραφή

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ειδίκευσης γενικών γνώσεων

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

Όχι

ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:

Ελληνική

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Η προσέγγιση των περιβαλλοντικών προβληµάτων δεν µπορεί παρά να είναι διεπιστηµονική σε εννοιολογικό και σε µεθοδολογικό επίπεδο. Τα περιβαλλοντικά προβλήµατα ως πολυδιάστατα απαιτούν διαθεµατική προσέγγιση καθώς και σφαιρική «ανάγνωση» που επιτυγχάνεται µε την ολιστική προσέγγιση. Οι παράγοντες, σχέσεις και αλληλοεπιδράσεις που εµπλέκονται στα περιβαλλοντικά προβλήµατα ενσωµατώνονται σε λειτουργική ενότητα µε τη  συστηµική   προσέγγιση, ενώ η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης διευκολύνει την εξαγωγή συµπερασµάτων. Καθώς τα περιβαλλοντικά προβλήµατα δεν επιδέχονται µονοδιάστατη λύση η συνεργατική µάθηση, µε τα θεµελιώδη στοιχεία της, είναι απαραίτητη. Τέλος η βιωµατική µάθηση εµπλέκει τους µαθητές µε το εξεταζόµενο πρόβληµα. Για την υλοποίηση των παραπάνω προσεγγίσεων υιοθετούνται διάφορες µέθοδοι, µε κυρίαρχες τις µεθόδους Project και Επίλυσης Προβλήµατος.

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών 
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία 
  • Ομαδική εργασία

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Εποικοδοµητική προσέγγιση
  • ∆ιεπιστηµονική προσέγγιση
  • Ολιστική προσέγγιση
  • Συστηµική προσέγγιση-σκέψη
  • Κριτική σκέψη
  • Συνεργατική µάθηση
  • Βιωµατική µάθηση
  • Μέθοδος Project ή Σχέδια Εργασίας
  • Επίλυση προβλήµατος (Problem-solving approach)

Ειδικότερες µέθοδοι και τεχνικές όπως:

  • Καταιγισµός ιδεών( ιδεοθύελλα)  
  • Χαρτογράφηση εννοιών.
  • Μελέτη περίπτωσης.
  • ∆ραστηριότητες προσοµοίωσης.
  • Πειραµατική µέθοδος.
  • ∆ραστηριότητες στην ύπαιθρο. 
  • Περιβαλλοντικά µονοπάτια.
  • Παιχνίδια σε ανοικτό χώρο.
  • Μετακίνηση και µελέτη πεδίου
  • Έρευνα επισκόπησης. 
  • Bιβλιογραφική έρευνα.
  • Ιστοριογραµµή

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

Πρόσωπο με πρόσωπο διδασκαλία, συζήτηση, εξ αποστάσεως διδασκαλία

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

Παρουσιάσεις με μορφή PowerPoint, Χρήση του e-class και του διαδικτύου για μελέτη επιπλέον εκπαιδευτικού υλικού, Ηλεκτρονική επικοινωνία με τους φοιτητές.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Δραστηριότητα

Διαλέξεις

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 39

Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 23

Εκπόνηση μελέτης (project) ή Συγγραφή εργασίας

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 35

Εκπαιδευτικές επισκέψεις 

Εξετάσεις

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 3

Σύνολο Μαθήματος

100

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γραπτή εργασία & Συμπερασματική αξιολόγηση στο τέλος του εξαμήνου με  ερωτήσεις σύντομης απάντησης ή/και πολλαπλής επιλογής.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  •  Γεωργόπουλος, Α. , Τσαλίκη, Ε. (2003). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Αρχές, φιλοσοφία, µεθοδολογία, παιχνίδια και ασκήσεις, (5η έκδ.). Αθήνα: Gutenberg.
  • ∆ηµητρίου, Α. (2009). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Περιβάλλον, Αειφορία. Θεωρητικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.