Οικονομία – Παγκόσμια Αδικία και Πορεία προς την Αειφορία

Εξάμηνο
Α'
Μάθημα
Υποχρεωτικό
Πιστωτικές μονάδες ECTS
4
Περιγραφή

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ειδίκευσης

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

ΟΧΙ

ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:

Ελληνικά

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Γενικοί στόχοι – Γενικά μαθησιακά αποτελέσματα

Σκοπός του μαθήματος είναι

  1. Η παροχή εξειδικευμένων γνώσεων στους φοιτητές μας σε ζητήματα που σχετίζονται με την παγκόσμια ανισότητα (αιτίες, αποτελέσματα, τρόποι αντιμετώπισης κ.λπ.) σε συνδυασμό με την οικονομία και την αειφορία, και
  2. να προσφέρει τη δυνατότητα στους φοιτητές μας να αποκτήσουν τις απαραίτητες γνώσεις (μεθόδους και τεχνικές) για την εφαρμογή των αναλυτικών εργαλείων και υποδειγμάτων της οικονομικής ανισότητας στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης.

Πως εξειδικεύονται στις παρακάτω κατηγορίες

Γνώσεις

Το μάθημα αποσκοπεί:

  1. Στην αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση των εννοιών της παγκόσμιας ανισότητας υπό την έννοια της οικονομικής και περιβαλλοντικής ανισότητας (κλιματική αλλαγή και πορεία προς την αειφορία),
  2. στην αντίληψη της επίδρασης της παγκοσμιοποίησης των περιβαλλοντικών φαινομένων που απορρέουν από την κλιματική απορρύθμιση μέσω ενός εφαρμοσμένου μεθοδολογικού πλαισίου ανάλυσης ώστε να χρησιμοποιηθεί για την επίλυση προβλημάτων οικονομικών ανισοτήτων, 
  3. στην απόκτηση ικανοτήτων για κριτική ανάλυση, αξιολόγηση και σύνθεση πολύπλοκων και πολυδιάστατων εννοιών, και
  4. στην προαγωγή της προόδου της κοινωνίας της γνώσης.

Δεξιότητες

Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτητές / φοιτήτριες θα είναι σε θέση να αποκτούν δεξιότητες που θα τους επιτρέπει να δώσουν μια γενική επισκόπηση μεταξύ της παγκόσμιας ανισότητας στην εποχή της παγκοσμιοποίησης και της περιφερειακής ανάπτυξης υπό το πρίσμα της έννοιας της κλιματικής αλλαγής, η οποία έχει εμφανιστεί ως ένα νέο πλαίσιο θεώρησης όχι μόνο των περιβαλλοντικών αλλά και των κοινωνικο-οικονομικών προβλημάτων και προκλήσεων. Επιπλέον, να κατανοήσουν τα κυριότερα αίτια της ανισότητας στο εσωτερικό των χωρών καθώς και μεταξύ των χωρών πώς αυτά επηρεάζουν τα φυσικά και ανθρωπογενή οικοσυστήματα, καθώς και τις τρέχουσες προσεγγίσεις και μέτρα που εφαρμόζονται για το μετριασμό των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής σε παγκόσμιο επίπεδο.

Ικανότητες

Με το πέρας του μαθήματος, οι φοιτητές / φοιτήτριες είναι σε θέση:

  • να αναλύσουν και να διαχειριστούν τις μεταβολές και τις διακυμάνσεις της παγκόσμιας ανισότητας στον 21ο και 22ο αιώνα, τις ανισότητες των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, την υπερθέρμανση του πλανήτη, τις ανθρωπογενείς παρεμβάσεις στο περιβάλλον, τις πολιτικές και δράσεις για την αντιμετώπιση των ενδεχόμενων κινδύνων, κ.λπ., και τέλος
  • να  εμβαθύνουν στη έννοια της παγκόσμιας ανισότητας (έννοια και μορφές παγκόσμιας ανισότητας, σημασία του ανθρώπινου δυναμικού, διαφοροποίηση μεταξύ της βιώσιμης ανάπτυξης και της ανθεκτικότητας του χώρου κ.λπ.).

Γενικές Ικανότητες

Οι γενικές ικανότητες που θα πρέπει να έχει αποκτήσει ο φοιτητής/φοιτήτρια και στις οποίες αποσκοπεί το μάθημα είναι:

(Αναφέρετε ικανότητες από τις παραπάνω ή συνδυασμούς αυτών που θα τεκμηριώνονται με συγκεκριμένα στοιχεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας του μαθήματος)

Το μάθημα αποσκοπεί στην απόκτηση των ακόλουθων ικανοτήτων:

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις (διερευνητική ανάλυση μελλοντικών εξελίξεων / σεναρίων)
  • Λήψη αποφάσεων
  • Εκπόνηση εργασίας σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Εκπόνηση αυτόνομης, αλλά και ομαδικής εργασίας σε ένα μελλοντικό διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Τα παραπάνω διασφαλίζονται από το περιεχόμενο των διαλέξεων, την ενεργό συμμετοχή των φοιτητών κατά την διάρκεια των διαλέξεων, τις εργασίες που υλοποιούνται στο πλαίσιο του μαθήματος καθώς και μέσω της παρουσίασης των υποχρεωτικών εργασιών.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Διάλεξη 1: Βιωσιμότητα, Κοινωνία και Περιβάλλον
  • Διάλεξη 2: Θάλασσα και κλιματική αλλαγή
  • Διάλεξη 3: Οι μεγάλες πλανητικές αλλαγές στην ανθρωπόκαινο : Σχεδιασμός και παγκόσμια περιβαλλοντική διακυβέρνηση
  • Διάλεξη 4: Αειφόρος ανάπτυξη και οικονομική ευημερία: Μία σύγχρονη πρόκληση
  • Διάλεξη 5: Οι πληθυσμιακές ανισότητες στην Μεσόγειο και στον πλανήτη: Παρελθόν, παρόν, μέλλον
  • Διάλεξη 6: Η παγκοσμιοποίηση και οι ανισότητες σχετικά με την ένταξη των νέων στην αγορά εργασίας
  • Διάλεξη 7: Ανισότητες και Δαπάνες των Περιφερειακών Υπηρεσιών στην Ελλάδα
  • Διάλεξη 8: Η εφαρμογή της πολιτικής του ενός παιδιού στην Κίνα και οι προεκτάσεις της
  • Διάλεξη 9: "Η 'γκρίζα ζώνη' μεταξύ 'οικολογικού' και 'κοινωνικού' ως πρόκληση (και) για την εκπαίδευση"
  • Διάλεξη 10: Οικονομία και Περιβάλλον
  • Διάλεξη 11: Περιβαλλοντική Ζημία και Αποκατάσταση - Ο Ρυπαίνων Πληρώνει (;)
  • Διαλέξεις 12 και 13: Ανασκόπηση της διδαχθείσας ύλης

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

Διεξαγωγή διαλέξεων με φυσική παρουσία.

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

Χρήση λογισμικού παρουσιάσεων, διαδικτύου και πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Δραστηριότητα

Διαλέξεις

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 26

Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 50

Συγγραφή εργασίας / εργασιών

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 24

Σύνολο Μαθήματος

(25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)

100

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Διαδικασία Αξιολόγησης

Γραπτή Εργασία

ΝΑΙ

Προφορική Εξέταση

ΝΑΙ

Προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης

Κριτήρια αξιολόγησης

Προσδιορισμός βαρύτητας

Προφορική εξέταση

40%

Γραπτή εξέταση

60%

  • Η γραπτή εργασία και η προφορική της παρουσίαση πιστοποιούν την κατανόηση των  εννοιών και μεθόδων έρευνας (που διδάσκονται κατά το εξάμηνο) από μέρους των φοιτητών / φοιτητριών.
  • Η γραπτή εργασία και η προφορική παρουσίαση των αποτελεσμάτων της πιστοποιούν την ικανότητα των φοιτητών / φοιτητριών να εφαρμόζουν τις μεθόδους και να ερμηνεύουν συγκεκριμένα αποτελέσματα.
  • Το περίγραμμα του μαθήματος αναφέρει τον τρόπο αξιολόγησης των φοιτητών/φοιτητριών και βρίσκεται αναρτημένο στην ιστοσελίδα του μαθήματος καθώς και στην πλατφόρμα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης.
  • Σε περίπτωση κατά την οποία υπάρχει διάσταση απόψεων αναφορικά με τη βαθμολόγηση, οι φοιτητές / φοιτήτριες έχουν το δικαίωμα να ζητήσουν αναβαθμολόγηση από τη Συνέλευση του Τμήματος.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :

-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  • Milanovic B., 2016. Global inequality: A new approach for the age of globalization [ελλ. εκδ.: Παγκόσμια ανισότητα: Η οικονομική ανισότητα στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, μτφρ.: Νίκος Ρούσσος, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2019].
  • Piketty Th., 2014. Capital in the Twenty-First Century (μτφρ.: Arthur Goldhammer), Harvard University Press, Καίμπριτζ, Μασσ. [ελλ. εκδ.: Το Κεφάλαιο τον 21ο αιώνα, μτφρ.: Ελίζα Παπαδάκη, Πόλις, Αθήνα 2014].
  • IPCC, “Summary for policymakers”, 2014a, In: Climate Change 2014: Impacts, Adaptation, and Vulnerability. Part A: Global and Sectoral Aspects, Contribution of Working Group II to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Field, C.B., V.R. Barros, D.J. Dokken, K.J. Mach, M.D. Mastrandrea, T.E. Bilir, M. Chatterjee, K.L. Ebi, Y.O. Estrada, R.C. Genova, B. Girma, E.S. Kissel, A.N. Levy, S. MacCracken, P.R. Mastrandrea, and L.L.White (eds.)], Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA, pp. 1-32, 2014.
  • IPCC, “Summary for Policymakers”, 2014b, In: Climate Change 2014: Mitigation of Climate Change, Contribution of Working Group III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Edenhofer, O., R. Pichs-Madruga, Y. Sokona, E. Farahani, S. Kadner, K. Seyboth, A. Adler, I. Baum, S. Brunner, P. Eickemeier, B. Kriemann, J. Savolainen, S. Schlömer, C. von Stechow, T. Zwickel and J.C. Minx (eds.)], Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA, 2014.
  • IPCC, “Climate Change 2014: Synthesis Report. Summary for Policymakers”, 2014c, Contribution of Working Groups I, II and III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Core Writing Team, R.K. Pachauri and L.A. Meyer (eds.)], IPCC, Geneva, Switzerland, 151 pp., 2014.
  • IPCC, “Climate Change 2014: Impacts, Adaptation, and Vulnerability. Part B: Regional Aspects”, 2014d, Contribution of Working Group II to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Barros, V.R., C.B. Field, D.J. Dokken, M.D. Mastrandrea, K.J. Mach, T.E. Bilir, M. Chatterjee, K.L. Ebi, Y .O. Estrada, R.C. Genova, B. Girma, E.S. Kissel, A.N. Levy, S. MacCracken, P .R. Mastrandrea, and L.L. White (eds.)], Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY , USA, pp. 688, 2014.
  • IPCC, “Climate Change 2014: Mitigation of Climate Change”, 2014e, Contribution of Working Group III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Edenhofer, O., R. Pichs-Madruga, Y. Sokona, E. Farahani, S. Kadner, K. Seyboth, A. Adler, I. Baum, S. Brunner, P. Eickemeier, B. Kriemann, J. Savolainen, S. Schlömer, C. von Stechow, T. Zwickel and J.C. Minx (eds.)], Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA, 2014.
  • Walker B., Holling C.S., Carpenter S.R., Kinzig A., 2004, “Resilience, adaptability and transformability in social–ecological systems”, Ecology and Society, vol. 9, n° 2, art. 5, http://www.ecologyandsociety.org/vol9/iss2/art5/.  
  • Walker B., Salt D., (2006) “Resilience thinking: sustaining ecosystems and people in a changing world”, Washington D.C., Island Press.
  • Foster K. (2010) Regional Resilience: How Do We Know It When We See It? Presentation to the Conference on Urban and Regional Policy and Its Effects, May 20-21, 2010, Washington D.C., http://regionalinstitute.buffalo.edu/Includes/UserDownloads/Foster%20DC%20Presentation%20v2%20May%202010.pdf.
  • Holling C.S., (1996), “Engineering Resilience versus Ecological Resilience”, in Schulze P. (dir.), Engineering within Ecological Constraints, Washington, D.C., National Academy Press.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Δεν υπάρχει επικάλυψη ύλης με κάποιο άλλο μάθημα.
  2. Γίνεται συστηματικά επικαιροποίηση της ύλης (ειδικά ως προς τα παραδείγματα που αναλύονται σε κάθε διάλεξη)  πριν από την έναρξη του εξαμήνου.
  3. Τα διανεμόμενα συγγράμματα, οι σημειώσεις, οι παρουσιάσεις (Power Point) και τα βοηθήματα που αφορούν τα αποτελέσματα πραγματικών ερευνών – μελετών καλύπτουν το 100% της ύλης του μαθήματος.
  4. Στο πλαίσιο της υλοποίησης της εργασίας, δίνεται συμπληρωματική βιβλιογραφία.