Νέες τεχνολογίες, εκπαίδευση και αειφορία

Εξάμηνο
Β'
Μάθημα
Υποχρεωτικό
Πιστωτικές μονάδες ECTS
4
Περιγραφή

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Γενικού Υποβάθρου, Επιστημονικής περιοχής, Ανάπτυξης, Δεξιοτήτων

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

  • Κανένα

ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:

  • Ελληνική

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS

  • Όχι

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

  • https://eclass.uth.gr/courses/DIAE_P_159/

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Σκοπός του μαθήματος είναι να αποκτήσουν οι φοιτητές τα ερευνητικά και μεθοδολογικά εργαλεία που θα τους επιτρέψουν να αναπτύσσουν ποιοτικά προγράμματα εκπαίδευσης για το περιβάλλον και την αειφορία με τη χρήση της τεχνολογίας.

Στο πλαίσιο του μαθήματος θα γίνει επεξεργασία των εξής βασικών θεματικών ενοτήτων, οι οποίες περιλαμβάνουν τα επιμέρους θεματικά πεδία:

  • Εισαγωγή στις εφαρμογές ΤΠΕ στην Εκπαίδευση και Αξιοποίηση των ΤΠΕ στη σχολική πράξη
  • Συζήτηση σχετικά με τις βασικές κατηγορίες ΤΠΕ που μπορούν να αξιοποιηθούν στην εκπαίδευση για το περιβάλλον και την αειφορία: Χρήση διαδικτύου και εκπαιδευτικών πυλών, Ανάπτυξη και διαχείριση ψηφιακού μαθησιακού περιεχομένου, Αξιοποίηση GIS και Google Earth σε προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, Ψηφιακά παιχνίδια μάθησης – θεωρητικό πλαίσιο και παρουσίαση ερευνητικών δεδομένων από τη διεθνή βιβλιογραφία, Παρουσίαση και αξιολόγηση ψηφιακών παιχνιδιών μάθησης για την περιβαλλοντική εκπαίδευση – εκπαίδευση για την αειφορία
  • Παρουσίαση και αξιολόγηση άλλων τεχνολογιών που μπορούν να αξιοποιηθούν στην εκπαίδευση για το περιβάλλον και την αειφορία: Χρήση φορητών συσκευών, Εικονική πραγματικότητα
  • Προσβασιμότητα: Πρόσβαση ΑμεΑ στις ΤΠΕ, Προσβασιμότητα ψηφιακού περιεχομένου

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Εισαγωγή στις Εφαρμογές ΤΠΕ στην Εκπαίδευση
  2. Χρήση φορητών συσκευών στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
  3. Εκπαιδευτικό λογισμικό για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
  4. Χρήση διαδικτύου και εκπαιδευτικών πυλών στην εκπαίδευση για την αειφορία
  5. Προσβασιμότητα ψηφιακού περιεχομένου
  6. Αξιοποίηση GIS και Google Earth σε προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης
  7. Αξιοποίηση των ΤΠΕ στη σχολική πράξη
  8. Ψηφιακά παιχνίδια μάθησης
  9. Εικονική εκπαίδευση και εικονική τάξη
  10. Παρουσίαση και αξιολόγηση παιχνιδιών μάθησης για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
  11. Ανάπτυξη και διαχείριση ψηφιακού (μαθησιακού) περιεχομένου
  12. Ψηφιακά παιχνίδια μάθησης II
  13. Πρόσβαση ΑΜΕΑ στις ΤΠΕ

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

  • Πρόσωπο με πρόσωπο

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

  • Χρήση Ηλεκτρονικού Υπολογιστή στη διδασκαλία με προβολή διαφανειών, βίντεο κλπ.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην επικοινωνία με τους φοιτητές

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Δραστηριότητα

  • Διαλέξεις
  • Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 39
  • Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας
  • Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 36
  • Συγγραφή εργασιών
  • Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 37

Σύνολο Μαθήματος

  • 112

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

  • Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών γίνεται με εκπόνηση και συγγραφή εργασίας που αφορά μια βιβλιογραφική επισκόπηση σε επιλεγμένο θεματικό άξονα του μαθήματος στην ελληνική γλώσσα. Η εργασία αυτή καλύπτει το 50% της συνολικής βαθμολογίας. Το υπόλοιπο 50% της βαθμολογίας προκύπτει από την εξέταση των φοιτητών/τριών στο τέλος του εξαμήνου σε ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής που αφορούν το σύνολο των θεματικών ενοτήτων.
  • Τα κριτήρια αξιολόγησης είναι ρητά προσδιορισμένα από την αρχή του εξαμήνου και γνωστοποιούνται στους /στις φοιτητές/τριες τόσο στην εναρκτήρια συνάντηση όσο και μέσω του περιγράμματος του μαθήματος το οποίο αναρτάται στη σελίδα του μαθήματος στην πλατφόρμα e-class.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Kamarainen, A. M., Metcalf, S., Grotzer, T., Browne, A., Mazzuca, D., Tutwiler, M. S., & Dede, C. (2013). EcoMOBILE: Integrating augmented reality and probeware with environmental education field trips. Computers & Education, 68, 545-556.
  • Κουρμπέτης, Β. (2016). Εκπαιδευτικό υλικό και εφαρμογές για μαθητές με αναπηρία. Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης, 2015(1), 14-25. http://dx.doi.org/10.12681/edusc.391
  • Stanitsas, M., Kirytopoulos, K., & Vareilles, E. (2019). Facilitating sustainability transition through serious games: A systematic literature review. Journal of cleaner production, 208, 924-936.
  • Tudor, A. D., Minocha, S., Collins, M., & Tilling, S. (2018). Mobile virtual reality for environmental education. Journal of Virtual Studies, 9(2), 25-36.
  • Τζιμογιάννης, Α. (2017). Ηλεκτρονική Μάθηση: Θεωρητικές Προσεγγίσεις και Εκπαιδευτικοί Σχεδιασμοί. Αθήνα: Κριτική.