Γενικές αρχές οικολογίας και διαχείρισης οικοσυστημάτων

Εξάμηνο
Α'
Μάθημα
Υποχρεωτικό
Πιστωτικές μονάδες ECTS
4
Περιγραφή

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Γενικών γνώσεων

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

  • ΟΧΙ

ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:

  • Ελληνική, Αγγλική και Γαλλική

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS

  • ΝΑΙ, στα Αγγλικά

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

  • Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

Σκοπός  & Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα

  • Ο στόχος του μαθήματος είναι η εισαγωγή των φοιτητών/τριων στα οικοσυστήματα του πλανήτη, η κατανόηση των εννοιών και των οικολογικών διεργασιών σ’ αυτά, καθώς και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και αποτελούν απειλές υποβάθμισης. Επίσης στόχος είναι η κατανόηση της έννοιας της διαχείρισης και αποκατάστασης των φυσικών χερσαίων οικοσυστημάτων, η εξοικείωσή τους με παραδείγματα, και εργασίες. Μέσα από το μάθημα, οι φοιτητές αποκτάνε σημαντικές γνώσεις και δεξιότητες για τη μελέτη των οικοσυστημάτων, το σχεδιασμό και την εφαρμογή μέτρων αποκατάστασης. Μεταξύ των σκοπών του μαθήματος είναι, οι φοιτητές/τριες να κατανοήσουν τη σημασία της Οικολογίας και το ρόλος τους (συνεισφορά τους) στην επίλυση των μεγάλων περιβαλλοντικών προβλημάτων. Να κατανοήσουν τις θεμελιώδεις έννοιες της Οικολογίας, τη δομή και τη λειτουργία των Οικοσυστημάτων, καθώς επίσης και τις αλληλοεπιδράσεις βιοτικών και αβιοτικών παραγόντων.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

  • ορίσει την έννοια του οικοσυστήματος και να κατανοήσει και να αναδείξει τις αξιών των οικοσυστημάτων τόσο για τον άνθρωπο, την οικονομία όσο και για τους οργανισμούς που ζουν σε αυτά.
  • έχει γνώση βασικών εργαλείων και τεχνικών της διαχείρισης οικοσυστημάτων
  • να κατανοεί βασικά περιβαλλοντικά προβλήματα που σχετίζονται με χρήσεις γης σε λιβάδια, δάση, υγρότοπους, γεωργικά και αστικά και θαλάσσια οικοσυστήματα.
  • κατανοεί τόσο την αξία της διεπιστημονικής προσέγγισης όσο και τη σημασία της κοινωνικής διαβούλευσης στην ολιστική προσέγγιση της διαχείρισης περιοχών με ή χωρίς διασυνοριακό χαρακτήρα.
  • έχει κατανοήσει και ευαισθητοποιηθεί σε σχέση με τις πρακτικές διαχείρισης των οικοσυστημάτων που μπορούν να μετριάσουν και να αποκαταστήσουν συστήματα που έχουν επηρεαστεί δυσμενώς από την ανθρώπινη δραστηριότητα.
  • αξιολογεί επιτυχώς τις οικονομικές περιβαλλοντικές πολιτικές και τη συνεισφορά τους στη βιώσιμη ανάπτυξης
  • έχει τη δυνατότητα σύνθεσης και υλοποίησης-παρακολούθησης προγραμμάτων προστασίας και αειφορικής διαχείρισης του περιβάλλοντος
  • λαμβάνει αποφάσεις για την ορθολογική και δίκαιη χρήση των φυσικών πόρων και του περιβάλλοντος υπό το πρίσμα της αειφορικής διαχείρισης του περιβάλλοντος.

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των
  • απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Τα παραπάνω διασφαλίζονται από το περιεχόμενο των διαλέξεων, την ενεργό συμμετοχή των φοιτητών/φοιτητριών κατά την διάρκεια των διαλέξεων, τις εργασίες που υλοποιούνται στο πλαίσιο του μαθήματος καθώς και μέσω της παρουσίασης των υποχρεωτικών εργασιών.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα οργανώνεται στις παρακάτω ενότητες:

  1. Η έννοια του οικοσυστήματος: Δομή και λειτουργία οικοσυστημάτων Διαχείριση Οικοσυστημάτων - Στόχοι της Διαχείρισης Οικοσυστημάτων. Αειφορία οικοσυστημάτων. Ανάλυση έννοιας, δομής και λειτουργίας του Οικοσυστήματος.
  2. Βασικές Αρχές Οικολογίας. Η έννοια της οικολογικής ισορροπίας. Οικολογική διαδοχή. Η έννοια της αποκατάστασης οικοσυστήματος.
  3. Ρύπανση του Περιβάλλοντος, Επιπτώσεις της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στους οργανισμούς. Μέθοδοι παρακολούθησης-βιοκαταγραφής (monitoring) και εκτίμησης των διαταραχών, αλλοιώσεων και καταπονήσεων σε επίπεδο είδους, βιοκοινότητας, οικοσυστήματος. Μορφές και άλλα παραδείγματα ρύπανσης: αέρια, σωματιδιακή, οργανικών ενώσεων, θερμική ρύπανση, ηχητική ρύπανση, ρύπανση με ραδιονουκλεΐδια.
  4. Χερασία - Δασικά Οικοσυστήματα - Διαχείριση και αποκατάσταση χερσαίων οικοσυστημάτων
  5. Υδατικό Ισοζύγιο και Αειφορία Υδατικών Πόρων
  6. Θαλάσσιο Οικοσύστημα, Βιοτικοί Παράγοντες Θαλάσσιων Οικοσυστημάτων - Περιβαλλοντική διαχείριση των θαλάσσιων οικοσυστημάτων
  7. Παραγωγικότητα Οικοσυστημάτων
  8. Αξίες και Απειλές Οικοσυστημάτων
  9. Προστασία και Διαχείριση Περιβάλλοντος - Αρχές Διατήρησης και Διαχείριση Βιοποικιλότητας
  10. Χρήση νέων τεχνολογιών στη διαχείριση οικοσυστημάτων
  11. Κλιματική Αλλαγή και Ανθεκτικότητα Οικοσυστήματα
  12. Νομοθετικό Πλαίσιο Προστασίας και Διαχείρισης του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος
  13. Συμμετοχή των πολιτών στην διαχείριση και προστασία του των φυσικών οικοσυστημάτων

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

  • Διαλέξεις σε αίθουσα διδασκαλίας, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

  • Χρήση λογισμικού παρουσιάσεων, διαδικτύου και πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
  • Εξειδικευμένο Λογισμικό ανάλυσης στατιστικών δεδομένων (SPPS)

ΟΡΓΑΣΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Δραστηριότητα

  • Διαλέξεις Θεωρίας
  • Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 52
  • Ασκήσεις πράξης που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης
  • Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 13
  • Ομαδική εργασία σε μελέτη περίπτωσης
  • Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 33
  • Εξετάσεις
  • Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 2

Σύνολο Μαθήματος

100

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

  • Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

Γλώσσα αξιολόγησης

  • Ελληνική

Μέθοδος Αξιολόγησης

  • Διαμορφωτική & Συμπερασματική

Διαδικασία Αξιολόγησης

  • ΝΑΙ

Διαδικασία Πολλαπλής Επιλογής

  • ΝΑΙ

Ερωτήσεις σύντομης απάντησης

  • ΝΑΙ

Ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίων

  • ΝΑΙ

Επίλυση προβλημάτων σχετικών με ποσοτικά δεδομένα ενός έργου χρόνου, κόστους

  • ΝΑΙ

Γραπτή Εργασία

  • ΝΑΙ/Ομαδική εργασία

Προφορική εξέταση

  • ΝΑΙ

Άλλη/ες

  • ΝΑΙ/ Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας στη γραπτή εξέαση
  • Ανάλυση ρόλων και ενδιαφερομένων μερών σε σύντομη μελέτη περίπτωσης στη γραπτή εξέταση

Προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης

Κριτήρια αξιολόγησης

  • Προσδιορισμός βαρύτητας      

Γραπτή εξέταση

  • 80%

Παρουσίαση ομαδικής εργασίας

  • 20%
  • Η γραπτή εργασία και η προφορική της παρουσίαση πιστοποιούν την κατανόηση των εννοιών και των μεθόδων που διδάσκονται κατά το εξάμηνο από μέρους των φοιτητών / φοιτητριών.
  • Το περίγραμμα του μαθήματος αναφέρει τον τρόπο αξιολόγησης των φοιτητών/φοιτητριών και αναρτάται στην ιστοσελίδα του μαθήματος.
  • Σε περίπτωση κατά την οποία υπάρχει διάσταση απόψεων αναφορικά με τη βαθμολόγηση, οι φοιτητές /
  • φοιτήτριες έχουν το δικαίωμα να ζητήσουν αναβαθμολόγηση από τη Συνέλευση του Τμήματος.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Υπάρχει επικάλυψη ύλης με άλλα μαθήματα και πώς το αντιμετωπίζετε;
  2. Γίνεται επικαιροποίηση των βοηθημάτων και με ποια διαδικασία;
  3. Ποιο ποσοστό της διδασκόμενης ύλης καλύπτεται από τα βοηθήματα;
  4. Παρέχετε πρόσθετη βιβλιογραφία πέραν των διανεμόμενων συγγραμμάτων;

Απαντήσεις των παραπάνω ερωτήσεων

  1. Δεν υπάρχει επικάλυψη ύλης με κάποιο άλλο μάθημα.
  2. Προγραμματισμός ώστε να επιχειρείται συστηματική επικαιροποίηση της ύλης από την έναρξη του εξαμήνου.
  3. Στο πλαίσιο της υλοποίησης της εργασίας, θα δοθεί συμπληρωματική βιβλιογραφία.