Διδακτική των φυσικών επιστημών (βιολογία-οικολογία)

Εξάμηνο
Β'
Μάθημα
Επιλογής
Πιστωτικές μονάδες ECTS
3
Περιγραφή

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ειδίκευσης γενικών γνώσεων

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

Όχι

ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:

Ελληνική

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Τα αποτελέσματα των περισσοτέρων μελετών που σχετίζονται με τη μάθηση των ΦΕ, έχουν αποκαλύψει ότι οι σπουδαστές δυσκολεύονται συχνά να κατανοήσουν τις κεντρικές έννοιες στις ΦΕ και τη Βιολογία, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες ακόμη και των καλύτερων εκπαιδευτικών. Επιπλέον, φαίνεται ότι οι δυσκολίες στην κατανόηση είναι διαδεδομένες και δεν περιορίζονται απαραίτητα στους σπουδαστές με χαμηλή δυνατότητα, μια και οι απόφοιτοι και των καλύτερων ιδρυμάτων δοκιμάζουν παρόμοια προβλήματα.

Υπάρχουν στοιχεία σύμφωνα με τα οποία οι εννοιολογικες δυσκολίες είναι ένα κανονικό μέρος της μάθησης και ότι οι παρανοήσεις είναι χαρακτηριστικό των προσπαθειών που καταβάλουν οι σπουδαστές για να κατασκευάσουν νοήματα που σχετίζονται με τα φυσικά αντικείμενα και γεγονότα.

Στόχοι:

Οι φοιτητές/ριες να προσεγγίσουν βασικές έννοιες της Βιολογίας και της Οικολογίας σε μία ολιστική διεπιστημονική βάση.

Να εξοικειωθούν με τη επιλογή, τη χρήση αλλά και την παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού σχετικού με τη μελέτη των εμβίων και των οικοσυστημάτων.

Να αισθανθούν ικανοί να εφαρμόσουν μια ειδική προσέγγιση στη διδασκαλία μαθημάτων που περιέχουν έννοιες Βιολογίας και Οικολογίας

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών 
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία 
  • Ομαδική εργασία

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Έννοιες Βιολογίας
  • Χαρακτηριστικά της ζωής – Λειτουργίες ζώων και φυτών
  • Κύτταρα
  • Βασικές δομές
  • Γενετική: DNA, γονίδια, κληρονομικότητα
  • Εξέλιξη με φυσική επιλογή
  • Ασθένειες – νοσήματα
  • Λοιμώδεις ασθένειες
  • Κληρονομούμενα νοσήματα
  • Διδακτικά εργαλεία στη Βιολογία
  • Οι φάσεις που ακολουθούνται στην εποικοδομητική διδακτική στρατηγική

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

Πρόσωπο με πρόσωπο διδασκαλία, συζήτηση, εξ αποστάσεως διδασκαλία

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

Παρουσιάσεις με μορφή PowerPoint, Χρήση του e-class και του διαδικτύου για μελέτη επιπλέον εκπαιδευτικού υλικού, Ηλεκτρονική επικοινωνία με τους φοιτητές.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Δραστηριότητα

Διαλέξεις

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 26

Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 21

Εκπόνηση μελέτης (project) ή Συγγραφή εργασίας

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 25

Εξετάσεις

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου: 3

Σύνολο Μαθήματος: 75

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γραπτή εργασία & Συμπερασματική αξιολόγηση στο τέλος του εξαμήνου με  ερωτήσεις σύντομης απάντησης ή/και πολλαπλής επιλογής.

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Καριώτογλου, Π. (2006). Παιδαγωγική γνώση του περιεχομένου φυσικών επιστημών, εκδ. Γράφημα, Θεσσαλονίκη.
  • Κόκκοτας, Π. (2008). Διδακτική των φυσικών επιστημών: Σύγχρονες προσεγγίσεις στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών: Η εποικοδομητική προσέγγιση της διδασκαλίας και της μάθησης. Εκδόσεις Γρηγόρη, Αθήνα.
  • Αθανασίου Κυριάκος (2010). Εισαγωγή στις Βιολογικές επιστήμες και η διδακτική τους, Εκδόσεις ΓΡΗΓΟΡΗ ΧΡΙΣΤΙΝΑ κ' ΣΙΑ
  • Ζόγκζα Βασιλική (2007). Η βιολογική γνώση στην παιδική ηλικία. Εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ